Veelgestelde vragen
Alles wat je wilt weten over onze kinderopvang.
Algemeen
Kan ik een rondleiding aanvragen?
Op welke dagen is Swaan gesloten?
We zijn gesloten op officiële feestdagen en in de week tussen kerst en oud & nieuw.
In 2025 is dat op:
- Nieuwjaarsdag: woensdag 1 januari
- Tweede paasdag: maandag 21 april
- Bevrijdingsdag: maandag 5 mei
- Hemelvaartsdag: donderdag 29 mei
- Tweede pinksterdag: maandag 9 juni
- En van eerste kerstdag donderdag 25 december t/m nieuwjaarsdag donderdag 1 januari
De kinderdagverblijven zijn één extra dag in het jaar gesloten vanwege een studiedag. Dit jaar is dat op dinsdag 10 juni (de dag na tweede pinksterdag).
Wat kost kinderopvang bij Swaan?
Voor de tarieven van de locatie van jouw keuze kijk je op swaan.nl/tarieven. Let op, dit zijn de bruto kosten.
Je kunt kinderopvangtoeslag aanvragen via toeslagen.nl. Uitrekenen op hoeveel kinderopvangtoeslag je recht hebt, doe je via de rekenhulp van de Belastingdienst.
Kinderopvangtoeslag
Hoe kan ik kinderopvangtoeslag aanvragen?
Je kunt kinderopvangtoeslag aanvragen via www.toeslagen.nl. Let erop dat je de aanvraag doet binnen drie maanden nadat de kinderopvang van start is gegaan. Anders loop je kinderopvangtoeslag mis. Uitrekenen hoeveel kinderopvangtoeslag je ontvangt, doe je via de rekenhulp van de Belastingdienst.
Kom je er niet uit met het aanvragen van kinderopvangtoeslag? We ondersteunen je graag. We zitten van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur voor je klaar op 020 – 692 07 90.
Moet ik wijzigingen zelf doorgeven?
Ja, wijzigingen geef je zelf door via Mijn toeslagen.
Heb je bijvoorbeeld meer of minder opvanguren nodig, wijzigt de opvanglocatie of verandert de uurprijs? Geef dit dan binnen vier weken door aan de Belastingdienst. Wacht hier niet mee, anders loop je kinderopvangtoeslag mis of moet je een teveel ontvangen bedrag op een later moment terugbetalen.
Ik ben mijn baan verloren, kan mijn kind nog wel naar de kinderopvang?
Na het verliezen van je baan heb je nog drie maanden recht op kinderopvangtoeslag. Dit geeft je de tijd om een nieuwe baan te vinden zonder dat je je plek bij de opvang hoeft op te zeggen.
Geef wel direct aan de Belastingdienst door dat je (tijdelijk) geen baan hebt. Dit doe je via Mijn toeslagen op toeslagen.nl.
Kan de kinderopvangtoeslag direct naar Swaan worden overgemaakt?
Jazeker, die keuze is aan jou. Behalve bij een betalingsregeling. Dan is het een vereiste dat de kinderopvangtoeslag direct naar ons wordt overgemaakt.
Wat is het LRK-nummer van de kinderopvang?
Elke locatie heeft zijn eigen LRK-nummer. Dit registratienummer heb je nodig om kinderopvangtoeslag te kunnen aanvragen. We zetten ze even voor je op een rijtje:
- De Toverlantaarn (kdv) – 588295280
- De Amstel (kdv) – 628769842
- Villa Bons (bso + vso) – 161079106
- Villa Newton (bso) – 185309549
- Villa WSV (bso) – 145575652
- Villa De Amstel (bso + vso) – 577265970
Opvang
Waarom geldt er een minimale afname van twee dagen bij het kinderdagverblijf?
Die minimale afname van twee dagen, hanteren wij vanuit pedagogisch oogpunt. Je kind raakt met twee dagen opvang gewend aan de omgeving, de pedagogisch medewerkers en de andere kinderen in de groep. Bij één dag opvang in de week en zou je kind elke week weer opnieuw moet wennen.
Met welke scholen werken jullie samen?
Wij halen kinderen op bij:
- 5e Montessorischool Watergraafsmeer
- Montessori Kind Centrum De Amstel
- Lidwinaschool – alle locaties
- Watergraafsmeerse Schoolvereniging (WSV) – alle locaties
- Kunstmagneetschool De Kraal
Gaat je kind naar een andere school en kan je zelf voor vervoer zorgen? Dan is jouw kind ook welkom op onze buitenschoolse opvang.
Hoe wordt mijn kind van school opgehaald?
Dat doen we lopend of met de bso-bus. En kinderen met een zelfstandigheidsverklaring mogen zelf naar de bso komen.
Inschrijven
Wanneer moet ik mijn kind aanmelden voor kinderopvang?
Enkele van onze locaties hebben lange wachtlijsten. Om de kans op een plek zo groot mogelijk te maken, schrijf je je (ongeboren) kind zo vroeg mogelijk in.
Is inschrijven vrijblijvend?
Jazeker, inschrijven is kosteloos en je zit nog helemaal nergens aan vast.
Is mijn inschrijving gelukt?
Na inschrijving sturen we je zo snel mogelijk een mail ter bevestiging. Heb je die niet ontvangen (check ook je spambox)? Dan kijken we graag met je mee om te checken wat er is misgegaan. We zitten van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur voor je klaar op 020 – 692 07 90.
Kan ik na inschrijving nog afzien van mijn opvangplek?
Ja, jij maakt die beslissing nadat we je een aanbod doen. Pas als je ná ondertekening van de overeenkomst afziet van de plek die we voor jou hebben gereserveerd, kunnen we annuleringskosten in rekening brengen. Binnen 14 dagen na ondertekening geldt een herroepingsrecht. Annuleer je daarna, dan brengen we kosten in rekening, afhankelijk van het moment van annulering en de startdatum. Dit kun je ook lezen in de algemene voorwaarden.
Kan mijn kind komen wennen?
Jazeker. Ongeveer een maand voordat je kind voor het eerst naar het kinderdagverblijf gaat, nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek en maken we afspraken over wennen. De wenperiode gaat in vanaf de eerste opvangdag.
De eerste wendag komt je kind van 9.00 tot 12.00/13.00 uur. De tweede wendag breiden we de opvang uit naar 9.00 tot 16.00 uur. Tijdens deze breng- en haaltijden is het hele team aanwezig, zo kunnen we extra de tijd nemen voor de overdracht en zorgen we ervoor dat die in alle rust verloopt.
Ik wil mijn tweede kind inschrijven, krijg ik dan voorrang?
Ja, broertjes en zusjes krijgen voorrang op nieuwe kinderen. We houden ook hier de volgorde van inschrijving aan. Dus schrijf broertjes en zusjes zo snel mogelijk in via de ouderapp, dat vergroot de kans op een plek.
Betaling en facturen
Hoe betaal ik mijn factuur?
Bij voorkeur geef je een machtiging af voor automatische incasso, wel zo makkelijk. Zelf overmaken is ook mogelijk.
Wanneer worden de opvangkosten bij mij afgeschreven?
De automatische incasso vindt plaats rond de 27e van de maand.
Wanneer ontvang ik de factuur?
Rond de 15e van de maand ontvang je de factuur voor de daaropvolgende opvangmaand. Heb je extra opvangdagen opgenomen? Dan ontvang je hiervoor een extra factuur.
Waarom krijg ik een herinnering terwijl ik via automatische incasso betaal?
Het zou kunnen dat je de ingangsdatum van de automatische incasso op de begindatum van het contract hebt gezet, maar wij factureren een maand vooruit. Kan gebeuren. Als je het factuurbedrag gewoon betaalt zoals in de herinnering staat (vergeet niet het betalingskenmerk te vermelden) dan verwerken wij deze alsnog.
Ik kan de factuur niet betalen, wat kan ik doen?
Een betalingsachterstand los je liefst zo snel mogelijk op. Hoe langer je wacht, hoe hoger de kosten kunnen worden. Het is mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Neem hiervoor contact op met de afdeling Klantcontact.
Opzeggen en wijzigen
Hoe kan ik mijn opvangplek wijzigen of opzeggen?
Dat kan heel eenvoudig door een mail te sturen naar info@swaan.nl.
Wat is de opzegtermijn?
We hanteren een opzegtermijn van één maand. Hierbij geldt de verzenddatum van de e-mail met de opzegging.
Wanneer betaal ik annuleringskosten?
Als je ná ondertekening van de overeenkomst afziet van de plek die we voor jou hebben gereserveerd, kunnen we annuleringskosten in rekening brengen. Binnen 14 dagen na ondertekening geldt een herroepingsrecht. Annuleer je daarna, dan brengen we kosten in rekening, afhankelijk van het moment van annulering en de startdatum. De exacte voorwaarden vind je in de algemene voorwaarden.
Waarom betaal ik annuleringskosten?
Als je een overeenkomst bij ons afsluit, is er al een plek voor je kind gereserveerd. Die plek kunnen we dan niet direct weer vrijgeven.
Heb ik bedenktijd?
In het aanbod dat we je doen, noemen we ook de termijn waarbinnen je moet reageren. Vervolgens ontvang je een link om de overeenkomst digitaal te ondertekenen, deze is link 7 dagen geldig.
Na de datum van het ondertekenen van de overeenkomst heb je 14 dagen bedenktijd en mag je de overeenkomst zonder opgaaf van redenen en per direct ontbinden (herroepen). Je betaalt dan geen annuleringskosten.
Ouderapp
Hoe download ik de ouderapp?
Na de getekende plaatsingsovereenkomst ontvang je per mail een activatielink voor de app, deze link is 24 uur geldig. Klik op de link om de app te activeren of download de app direct uit de store. Lees hier meer.
Wat kan ik met de ouderapp?
In de ouderapp kan je je kind afmelden of een extra opvangdag aanvragen. Dat doe je eenvoudig in de ‘kalender’. Ook delen we er belangrijke informatie, leuke anekdotes en foto’s van de groep of van je kind. Zo kan je thuis meegenieten en een gesprekje over de opvang gaat ook een stuk makkelijker.
En gaat je kind naar het kinderdagverblijf? Dan delen we in het digitaal schriftje over en weer berichtjes over het dagritme van je kind.
Hoe meld ik mijn kind af voor de opvangdag?
Is je kind ziek of ga je op vakantie? Meld je kind dan zo snel mogelijk af via de ‘kalender’ in de ouderapp.
Om opvangbudget te ontvangen, meld je je kind af 2 dagen voor de betreffende opvangdag vóór 23.59 uur. Als je je kind later afmeldt, ontvang je geen opvangbudget.
Hoe vraag ik een extra opvangdag aan?
Dat kan via de ‘kalender’ in de ouderapp. Je aanvraag geldt alleen voor de gehele openingstijd van de aangevraagde datum, een dagdeel aanvragen is niet mogelijk.
Alle verzoeken voor een extra dag worden op volgorde van binnenkomst verwerkt. We laten kort van tevoren weten of de extra opvangdag mogelijk is: vanaf 1 week tot uiterlijk 2 dagen voor de aangevraagde datum.
Je aanvraag wordt goedgekeurd als er plek is op de groep, daarbij houden we rekening met wet- en regelgeving en of onze pedagogische kwaliteit kan worden geborgd.
Heb je een opvangdag aangevraagd en is deze goedgekeurd, maar heb je deze toch niet meer nodig? Meld je kind dan gewoon weer af voor deze dag. Als je dat op tijd doet, ontvang je hiervoor opnieuw opvangbudget. De oorspronkelijke geldigheidsduur van dit opvangbudget blijft wel behouden.
Hoe werkt het opvangbudget?
Als je je kind uiterlijk 2 dagen voor de betreffende opvangdag vóór 23.59 uur afmeld voor een contractuele opvangdag, ontvang je hiervoor opvangbudget. Als je je kind later afmeldt, ontvang je geen opvangbudget.
Vraag je een extra opvangdag aan? Dan kun je deze betalen met opgebouwd opvangbudget. Wanneer je opvangbudget inzet, daalt uiteraard je beschikbare tegoed. Bij een volgende tijdige afwezigheidsmelding wordt dat weer aangevuld. De hoogte van jouw opvangbudget zie je in de ouderapp wanneer je een aanvraag doet.
Kom je bij het aanvragen van een extra dag opvangtegoed tekort? Dan ontvang je voor de aangevraagde dag een factuur. We verrekenen niet met later opgebouwd opvangbudget.
Het ontvangen van opvangbudget is een service waar Swaan voor kiest en geen recht op basis van de plaatsingsovereenkomst. Of we een aangevraagde extra opvangdag kunnen goedkeuren, hangt af van de beroepskracht-kindratio én de personeelsbezetting op de groep. We kunnen dus niet altijd helpen, omdat we ook te maken hebben met wet- en regelgeving.
Het opnemen van opvangbudget valt of staat met het tijdig afmelden. Hoe beter we weten welke kinderen aanwezig zijn, hoe meer flexibiliteit we aan ouders kunnen bieden. Zo is het opvangbudget in wezen een service van ouders voor ouders. Want wanneer je jouw kind op tijd afmeldt, help je niet alleen jezelf (met opvangbudget voor de toekomst) maar creëer je ook een plekje voor een ander kind.
Voor welke afgemelde uren ontvang je opvangbudget?
Afmelden doe je voor een hele opvangdag. Kom je je kind eerder ophalen of gaat je kind tijdens de bso naar een sportclub? Dan hoef je niet af te melden en ontvang je ook geen opvangbudget voor die dag.
Voor gemiste of afgemelde tso ontvang je geen opvangbudget.
Hoelang blijft mijn opvangbudget geldig?
Ontvangen opvangbudget kun je vanaf 1 week vóór en tot 3 maanden ná de afgemelde opvangdag inzetten. Daarna vervalt het opvangbudget automatisch in de ouderapp.
Opvangbudget vervalt automatisch op het moment dat de plaatsingsovereenkomst afloopt. Niet opgemaakt opvangbudget wordt niet terugbetaald.
Opvangbudget vervalt niet automatisch aan het eind van een kalender- of schooljaar.
Kan ik opvangbudget inzetten voor een ander kind?
Het opvangbudget is opvangsoort- en kindgebonden. Je kan opvangbudget dus niet delen met een broer of zus en je kan het ook niet meenemen van het kinderdagverblijf naar de buitenschoolse opvang. Wisselt je kind alleen van kdv- of bso-locatie? Dan blijft het opgebouwde opvangbudget wel geldig.
Ontvang ik ook opvangbudget voor sluitingsdagen van Swaan?
Je ontvangt geen opvangbudget voor feest- en sluitingsdagen. Deze uren zijn ook niet meegenomen in het berekenen van het uurtarief.
Ik ben mijn wachtwoord van de ouderapp vergeten. Wat nu?
Kies voor ‘wachtwoord vergeten’ in het startscherm van de ouderapp. Je ontvangt een e-mail om je wachtwoord te wijzigen.
Hoe geef ik fototoestemming in de ouderapp?
Ga naar ‘profiel kind’, klik op ‘profiel’ en vervolgens op ‘bijwerken profiel’. Vink ‘foto’s delen toestaan’ aan. Deze optie staat na het invulveld van de achternaam.
Wil je meer weten over hoe we met foto’s omgaan? Bekijk dan ons fotobeleid.
Feedback of klacht
Waar kan ik met mijn feedback of klacht terecht?
We horen graag je feedback, ook als je even niet tevreden bent. Bespreek je zorgen eerst intern, met de pm’ers, locatiemanager of afdeling Klantcontact. Kom je er niet uit? Dan kun je gebruik maken van onze klachtenprocedure.
Swaan is aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang, een onafhankelijke klachtencommissie. Meer informatie hierover lees je hier.
Ik heb zorgen over ongewenst gedrag, waar kan ik terecht?
Het melden van een vermoeden van ongewenst gedrag kan moeilijk zijn. Toch is het noodzakelijk om te doen, dus maak je zorgen bespreekbaar. Je kan onze onafhankelijke vertrouwenspersoon benaderen om je hierbij te ondersteunen en te adviseren.
In dit document lees je wie onze vertrouwenspersoon is en wat je van haar kan verwachten. Goed om te weten dat er ook een vertrouwenspersoon is voor onze medewerkers en dat wij in sommige situaties een meldplicht hebben. Dit staat vastgelegd in de landelijke meldcode en in ons eigen beleid.