Pedagogische visie
Onze visie op hoe we omgaan met kinderen vormt de basis voor hoe we werken. Zelfs in onze kleinste dagelijkse handelingen zijn we ons bewust van de pedagogische waarde. We zijn lief voor kinderen, werken vanuit onze professionele basishouding, doen op een geïnspireerde manier ons werk en we maken van elke dag een fijne dag. En hoewel we een verzameling van hele verschillende personen willen én mogen zijn, zit dat Swaan DNA in ons allemaal.
Positive vibes only
Werken bij ons staat in het teken van positief en liefdevol zijn voor álle kinderen. Wetenschappelijk onderbouwd en eigenlijk ook heel logisch: positief communiceren is belangrijk voor een goed zelfbeeld en een stevige basis. Een knipoog en een aai over je bol zijn goud waard om je fijn en gezien te voelen.
Achter het behang plakken? Nee hoor! Elk kind heeft zijn eigen tempo en wij geven alle tijd en ruimte om te reageren, leren en ontdekken. En gedrag dat soms uitdagend lijkt – zoals wiebelen of roepen – zien wij als normaal kindgedrag. We begeleiden dit met geduld en begrip en stellen duidelijke grenzen zonder afwijzend te zijn of een kind negatief te labelen.
Lekker jezelf zijn
Of je kind nu houdt van rennen, ontdekken, knutselen of zich liever even rustig met een boekje terugtrekt, bij Swaan kan het allemaal. Met onze begeleiding, ruimtes en materialen sluiten we aan bij de behoefte en interesses van de kinderen en stimuleren we fantasie, zelfstandigheid en probleemoplossend denken.
Wist je dat de fysieke ruimte ook wel de ‘derde pedagoog’ wordt genoemd? Als de ruimte je inspireert en je er de weg zelfstandig weet te vinden, voel je je er thuis. Dus ons meubilair is laag, speelgoed is op ooghoogte en alle ruimtes zijn zo ingericht dat kinderen intuïtief begrijpen wat er te doen is.
Genoeg te ontdekken
We zijn gek op experimenteren en uitproberen! Zo ontdek je nieuwe vaardigheden en kan je trots zijn op wat je leert. Fouten maken hoort erbij. Want niet het eindresultaat staat bij ons centraal, maar juist het plezier en de ervaring.
We bieden materialen en activiteiten die thuis of op school niet altijd beschikbaar zijn, zoals bouwen met groot materiaal, creatieve proefjes in het atelier en uitdagende sport- en beweegactiviteiten. In onze maakplaatsen wordt gezaagd, getimmerd en geschuurd en in de keuken test je je smaakpapillen. En gewoon spelen is natuurlijk ook hartstikke waardevol, dus de bouwhoek, de poppenhoek, knutselhoek en leeshoek staan iedere ochtend weer fris klaar voor de start.
Hup, naar buiten!
Onze buitenruimte is een natuurlijk verlengstuk van binnen. Elk kind beleeft buiten op zijn eigen manier: eindeloos beestjes bekijken, balanceren over een stammetjesparcours of grenzen verleggen tijdens een sportwedstrijd.
Vallen en weer opstaan hoort erbij en maakt kinderen sterker. Risico’s gaan we daarom niet uit de weg. Door te proberen en te doen, verbeter je je fysieke vaardigheden, leer je keuzes maken en ontdek je wat je wel en niet durft. Wij begeleiden avontuurlijk spel met zorg en aandacht. We observeren, bieden vertrouwen en grijpen in als het echt nodig is. Zo leren kinderen zelfstandig risico’s inschatten, terwijl ze altijd kunnen rekenen op een veilige basis.